مدير التحرير

وفاء رمضان
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

مدير التحرير

وفاء رمضان

السيسي: قلت للسفيرة الأمريكية في 2011 الإخوان “هيحكموا ويمشوا”

السيسي:-قلت-للسفيرة-الأمريكية-في-2011-الإخوان-“هيحكموا-ويمشوا”

دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)– أكد الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، الأربعاء، أن الشعب المصري لا يقبل أن يحكم بالقبضة الأمنية.

وقال السيسي خلال لقاء مع “شركاء التنمية” على هامش منتدى شباب العالم بشرم الشيخ: “عايز أقوله لكم وأطمنكم إن دعمكم ومساندتكم لنا في خلال السنوات اللي فاتت أتصور أنكم رصدينه وشايفينه كويس في حالة من الاستقرار.. مش الاستقرار الأمني”.

وأضاف الرئيس المصري: “شوفوا وده مهم أنى أقوله مفيش حد يقدر يفرض على الشعب المصري قبضة أمنية مفيش كلام من ده”، وتابع: “الشعب المصري لا يقاد.. طب أنا هخرج بره السياق خالص”.

وقال السيسي: “هذا الكلام مسجل في محاضر رسمية، في يوم السفيرة الأمريكية بتقول لي في 2011 مين اللي ممكن يحكم مصر؟ قولت لها اللي هيحكم مصر الإخوان المسلمين، قالت لي: طب وبعدين؟ قالت لها:”هيمشوا” قالت لي: ليه؟ قالت لها: الشعب المصري ده لا يحكم بالقوة ميخشش الجامع والكنيسة بالعافية وده اللى حصل والكلام مسجل في محاضر رسمية”.

وتابع الرئيس المصري: “اللي أنا عايز أقوله أنى بطمنكم أن بدعمكم لينا أنتوا بتقدموا دعم لدولة فيها 100 مليون إنسان وده أعلى درجات حقوق الإنسان”.

وأضاف السيسي: “زي ما أنتوا شايفين إحنا بنتعامل بأعلى درجات الشفافية في كل شيء ولا نقبل أبدا أي سلوك غير منضبط طبقا للمعايير اللي أنتوا بتعملوا بها أو تطالبوننا بها”.

فيسبوك
تويتر
واتسآب
إيميل
طباعة

أقرأ ايضاً